a

Power jóga

Power jóga je od července 2021 v našem centru NOVINKA!

S Klárkou si můžete procvičit tělo a zrelaxovat u jógy na lekci, která trvá 60 minut a cena je 110,- Kč. Svou lekci si rezervujte na: Rozvrh pro Lekce s lektory (supersaas.cz)

Historie power jógy se začala psát na počátku 90. let v Americe. Cílila především na stresem a obezitou pronásledované osoby, které se jen stěží donutily k jakémukoliv cvičení. Tehdejšími sály a tělocvičnami totiž otřásal hlavně aerobic, a ten byl pro většinu lidí s nadváhou jednoduše nepoužitelný. Instruktoři proto dali dohromady jednodušší prvky jógy a populární aerobní aktivity, které pomáhaly k rychlejším a trvalejším výsledkům – od zformování a zpevnění postavy až po prevenci v podobě posílení páteře a předcházení bolesti zad.

CO MŮŽETE ČEKAT OD POWER JÓGY?

Cílem power jógy není co nejdelší úporné setrvávání v jednotlivých pozicích, nýbrž dynamický přechod z jednoho cviku do druhého, který nenudí a neklade přílišné nároky na vaši fyzičku. Nejde tu ale o rychlost, i když to tak na první pohled vypadá. Důležitější je správné provádění pozic a jejich důkladné prodýchávání. Ale neznamená to, že po vás budou jednotlivé ásany vyžadovány v perfektním provedení. Každý cvičí jen tak, jak to zvládne a adaptace jednotlivých kroků na vaše tělo je více než vítaná.

Sestavy cviků nejsou pevně stanoveny jako např. v případě bikram jógy. Zjednodušeně lze říci, že základem je známý Pozdrav slunci, který je neustále obohacován o nové prvky a pozice a další náplň hodiny závisí zcela na vůli a preferencích lektora a tou je u nás ve Zdravém relaxuKlárka Jařabová.

Pozice na zemi se střídají s pozicemi ve stoje – často je váha přenášena na kolena, proto je nezbytné pořídit si kvalitní podložku určenou pro jógu, aby vás netlačila tvrdá podlaha a nedocházelo k bolestivosti. Pozice ve stoje slouží obvykle k prodýchávání, protažení a posílení jednotlivých svalů. Uvolňuje se při nich zejména páteř a dolní polovina zad. Naproti tomu pozice na zemi se zaměřují na posílení stability horní poloviny těla všeobecně.

JAK VYPADÁ HODINA POWER JÓGY?

Obvyklá lekce power jógy trvá 60 minut. Můžete sice narazit i na kratší kurzy (45-50 minut), ale to už často zavání snahou „odcvičit“ takových kurzů za den co nejvíce, aniž by byl kladen důraz na jejich kvalitu nebo třeba čisté prostředí.

Na svou lekci power jógy si vezměte pohodlné volné oblečení (jógové kalhoty nebo legíny a volný vršek), cvičební podložku (alespoň 5 mm tlustou kvůli větší dynamice cviků) , láhev s vodou a ručník pro otírání zpocených dlaní. Při power józe se totiž rozhodně zapotíte.

V úvodu by nemělo chybět pomalé prodýchání stejně jako v závěru lekce. Sestava cviků mezi těmito body pak závisí čistě na lektorovi. V pozadí bývá často pouštěna energická hudba.

PRO KOHO JE POWER JÓGA?

Zjednodušeně se dá říci, že úplně pro všechny. Zatímco dříve byly návštěvnicemi jógových kurzů hlavně ženy, dnes se poměr pohlaví na cvičebních podložkách začíná vyrovnávat – a power jóga patří v tomto směru rozhodně ke zdařilým průkopníkům.

Trpíte-li ovšem nějakými zdravotními problémy, měli byste se o vhodnosti cvičení nejdříve poradit se svým lékařem a následně informovat lektora. Ten může řadu cviků uzpůsobit tak, aby vyhovovaly právě vám. Jestliže jste jógu nikdy necvičili, zamiřte do kurzu pro začátečníky. Ovšem máte-li zkušenosti s jiným druhem jógy, nejspíš vám budou vyhovovat i pokročilí. Řada ásan je totiž stále stejná, mění se jen jejich pořadí.